Ketika Yesus Menangis: Perspektif Feminisme dalam Merayakan Allah yang Mendobrak Maskulinitas Toksik

Ryan Richard Rihi, Elizabeth Kristi Poerwandari

Abstract


Masculinity is a discourse that continues to develop over time and is closely related to men. This underlies the idea of the ideal man which continues to be constructed through certain  standardizations, in accordance with the existing socio-cultural conditions. As a result, certain existing standards are harmful and even have the potential to make men individuals who are homophobic, misogynistic, violent, and have a desire to dominate. As the Son of God who was incarnated as a male, Jesus was also faced with these kinds of potentials. His choice to follow harmful standards or not is important to know. This study explores the nature, attitude/behaviour, and role of Jesus through qualitative research by conducting a literature review. This study uses feminine writing as a conceptual framework with a feminist perspective to analyze the situation and actions that Jesus took. The findings of this study indicate the actions of Jesus who rejected various forms of toxic masculinity. On the other hand, Jesus defined his own masculinity, and also did not hesitate to do things that could be read as feminine actions. This has implications for the life of Christians to have both masculinity and femininity that are healthy, without hurting and harming themselves or others.

 

Maskulinitas menjadi wacana yang terus berkembang seiring perkembangan zaman dan dikaitkan erat dengan laki-laki. Hal ini yang mendasari adanya gagasan laki-laki ideal yang terus dikonstruksi melalui standardisasi-standardisasi tertentu, dan seturut dengan kondisi sosial-budaya yang ada. Tak ayal, standar-standar tertentu yang ada bersifat membahayakan dan bahkan berpotensi menjadikan laki-laki sebagai individu yang homofobia, misoginis, melakukan kekerasan, dan memiliki keinginan mendominasi. Sebagai Anak Allah yang berinkarnasi menjadi laki-laki, Yesus juga diperhadapkan dengan potensi semacam ini. Pilihannya untuk ikut dalam standar-standar yang membahayakan atau tidak adalah hal yang penting untuk diketahui. Penelitian ini menggali sifat, sikap/perilaku, dan peran Yesus secara kualitatif melalui kajian literatur. Penelitian menggunakan feminine writing sebagai landasan konseptual yang berperspektif feminisme untuk menganalisis situasi dan tindakan yang Yesus lakukan. Temuan penelitian menunjukkan tindakan Yesus yang menolak pelbagai bentuk maskulinitas toksik. Sebaliknya, Yesus merumuskan maskulinitas-Nya sendiri, dan juga tak ragu melakukan hal-hal yang dapat dibaca sebagai tindakan yang feminin. Hal ini berimplikasi pada bagaimana orang Kristen menjalani kehidupan supaya memiliki baik maskulinitas maupun feminitas yang sehat, tanpa melukai dan merugikan diri sendiri ataupun orang lain.


Keywords


Jesus; femininity; toxic; masculinity; feminism

References


Arifianto, Yonatan Alex, and Joseph Christ Santo. “Memahami Hukuman Salib Dalam Perspektif Intertestamental Sampai Dengan Perjanjian Baru.” SOTIRIA (Jurnal Teologi dan Pelayanan Kristiani) 3, no. 1 (2020): 43–52. http://e-journal.sttpaulusmedan.ac.id/index.php/sotiria.

Asikainen, Susanna. Jesus and Other Men. Brill, 2018.

Beauvoir, Simone de. Second Sex: Kehidupan Perempuan. 2nd ed. Jakarta: Narasi-Pustaka Promethea, 2019.

Cambridge Dictionary. “Toxic Masculinity.” Cambridge Dictionary, n.d. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/toxic-masculinity.

Creswell, John C. Research Design: Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, Dan Campuran. 4th ed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2019.

Fakih, Mansour. Analisis Gender Dan Transformasi Sosial. Cetakan Ke. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2013.

Gardner, Catherine Villanueva. Historical Dictionary of Feminist Philosophy. Maryland: Scarecrow Press, Inc, 2006.

Hanum, Farida. Kajian Dan Dinamika Gender. 1st ed. Malang: Intrans Publishing, 2018.

Harrington, Carol. “What Is ‘Toxic Masculinity’ and Why Does It Matter?” Men and Masculinities 24, no. 2 (2021): 345–352.

Humm, Maggie. Ensiklopedia Feminisme. Banguntapan: Fajar Pustaka Baru, 2002.

Jenney, Angelique, and Deinera Exner-Cortens. “Toxic Masculinity and Mental Health in Young Women: An Analysis of 13 Reasons Why.” Affilia: Journal of Women and Social Work 33, no. 3 (2018): 410–417.

Moxnes, Halvor. “Jesus in Gender Trouble.” Flesh and Spirit: Essays on Sexuality (FALL 2004) 54, no. 3 (2004): 31–46.

Nurhayati, Eti. Psikologi Perempuan Dalam Berbagai Perspektif. Edited by Siti Muyassarotul Hafidzoh. 2nd ed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2014. http://repository.syekhnurjati.ac.id/3598/.

Rodiah, Ita. “Kuasa Dalam Kajian Écriture Féminine; Sebuah Pendekatan Budaya.” Buletin Al-Turas: Mimbar Sejarah,Sastra,Budaya, dan Agama 22, no. 1 (2016): 113–126.

Siagian, Raulina. “Perjumpaan Transformatif Yesus Dengan Perempuan.” Shanan Jurnal Pendidikan Agama Kristen 3, no. 1 (2019): 73–83.

Siregar, Christian. “Menyoal Jenis Kelamin Allah Dalam Perspektif Teologi Feminis: Menuju Teologi Yang Berkeadilan Terhadap Perempuan.” Humaniora 6, no. 4 (2015): 433–443.

Wijaya, Elkana Chrisna. “Eksistensi Wanita Dan Sistem Patriarkat Dalam Konteks Budaya Masyarakat Israel.” JURNAL FIDEI 1, no. 2 (2018): 132–145.




DOI: https://doi.org/10.38189/jtbh.v6i1.317

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
JURNAL TEOLOGI BERITA HIDUP is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://e-journal.sttberitahidup.ac.id/index.php/jbh
E-mail: jurnalberitahidup@gmail.com

JURNAL TEOLOGI BERITA HIDUP telah terindeks pada situs:

          

 Association Membership:

     

Laman terkait

            

 

View Berita Hidup Stats